I’m much happier reading than writing. – Roberto Bolaño

dün akşam iDANS-4 kapsamında bomonti binasında maria baroncea, eduard gabia ve dragana bulut’un sundukları e.i.o adlı gösteriyi izledik. tanıtım yazısı şöyle: “romanya/sırbistanlı kolektif, sanatta değer üretimi ve bunun yeniden paylaşımı üzerine, izleyicisinin ortak-yaratıcı olduğu bir performans sunuyor. kendi deyimleriyle bu performans “pratik çözümlerin ütopik bir kurmacası.””

fazla bir yorumum yok. “gönlünden ne koparsa” şeklinde fiyatlandırılan oyuna girmek için bir miktar para verip biletimizi aldık. seyirciler oyun daha başlamadan izlenimciler ve işçiler olarak iki gruba ayrıldılar. işçi olmaya karar verenler salona önceden alındılar ve bir sözleşme imzalayarak işlerinin başına geçtiler. izlenimci olarak kalmak isteyenler ise bir süre daha kapının önünde bekletildi. yapılan açıklamaya göre yapılması gereken çalışanları izlemek ve kendi parametrelerimize göre en iyi çalışana oyunun sonunda üstünde ne kadar ödediğimiz yazılı olan bileti vermekti. bu arada bize sunulan mikrofonla işçileri istediğimiz gibi ikaz edebilecektik.

eğlenceli gibi görünse de o kadar da anlamlı olmadığını söyleyebilirim. grup üyeleri maria, eduard ve dragana gördüğüm kadarıyla sahneye çıkmadılar bile. izlemeye gelmiş insanların, gönüllü olarak sahnede itişip kakışmasından ibaretti tüm gösteri. gözüne giren telden ciddi şekilde yaralanan bir arkadaş bile oldu. üstelik sonradan işçilere imzalatılan sözleşmede sahne üstünde meydana gelebilecek herhangi bir kazadan performans sahiplerinin kesinlikle sorumlu olmadıkları gibi gayet politik bir ifade de yer alıyormuş ki, hoş bir yaklaşım değildi.

festival yönetimi ibadet bölgesi tabelası derdine fazlaca kapıldığından iDANS’ı dört edisyondur iDANS yapan seyircisini ve performanslarını biraz unuttu, boşladı mı acaba?

  1. Anonymous Avatar
    Anonymous

    Onlar artık Taraf gazetesi festivali oldular, bu da artık eleştirel olamazlar demek! İşçi haklarına elbette boşverirler, Taraf da aynı şeyi (Tuzla'daki işçilere mesela) yapmıyor mu? Umarım Taraf tayfası gibi bu arkadaşların da yegane derdi Mustafa Kemal olmaz çünkü böyle bir festival de o zaman kimse tarafından ciddiye alınmaz…

  2. Anonymous Avatar
    Anonymous

    bence yaralanan arkadaşınız festivali dava etsin ama dikkat etsin akp'li değilse sonunda asıl kendisine dava açılabilir!!!

  3. chloé Avatar

    yaralanan kişi aynı zamanda bir festival çalışanı. performans öncesinde imzalanan sözleşmede karşı taraf festival mi yoksa performans sahipleri mi bilemiyorum. yine de sanırım bir dahaki gösterilerinde sahneye çıkanlara sadece bir eldiven değil bir de işçi gözlüğü vermeyi akıl edeceklerdir…

aakash odedra aile amsterdam anneanne arter aslı bostancı aydın teker ayşe orhon Bakü berlinde bruyckere bienal Boris Vian Chet Baker edebiyat francis ford coppola geoff dyer gezi görünürlük projesi haliç kongre merkezi Henry James idans ilyas odman Istanbul istanbul modern kazuo ishiguro kedi kuad Leos Carax masumiyet müzesi Max Roach Michel Gondry Miles Davis mustafa kaplan olimpiyat orhan pamuk pelin esmer rimini protokoll roberto bolano robert pattinson salt The White Stripes thomas bernhard woody allen öykü İzmir